Pembaca Setia !

Thursday, December 17, 2009

Hikayat Putera Ryan 1: Arahan Bonda


Jauh pada zaman dahulu, terdapat sebuah kerajaan atau tamadun yang sangat kuat. Kerajaan itu bernama Exathus yang bermaksud ‘penghulu kepada semua wira’. Selama 5000 tahun, dan raja silih berganti dan dinasti pula silih bertukar, tiada satu kerajaan atau tamadun yang mampu untuk menggugat kewibawaan kerajaan ini. Putera Ryan Alhazred merupakan salah satu dari sejarah Exathus.


Baginda merupakan satu-satunya waris lelaki kepada keluarga Alhazred yang kini memimpin Exathus setelah merampas takhta dari keluarga bangsawan Exathus yang sebelum ini, Frazed.Orangnya merupakan jejaka berambut perang yang sangat hebat bermain pedang, mungkin mewarisi bakat itu dari bapanya King Alexender Alhazred II. Baginda telah mengikuti bapanya Alexender dalam setiap peperangan yang melibatkan kerajaan bapanya itu, terutamanya dengan Cloudyst, musuh utama Exathus.



Cloudyst mungkin antara kerajaan yang mampu untuk menggugat Exathus walaupun peperangan yang berlaku antara mereka sudah berlanjutan selama 100 tahun, dan hampir semua peperangan tersebut melibatkan kekalahan Cloudyst. Namun, King Wrinston, pemimpin Cloudyst masih tetap tidak mahu menyerah kalah. Dia menyimpan tekad dan azam untuk menguasai kekayaan Exathus yang merupakan pengeluar emas utama di dunia. Lokasi Cloudyts hanya terletak dari arah barat empayar Exathus yang melebar sehingga 2 kali saiz empayar Cloudyst. Cloudyst memang sangat memerlukan sumber-sumber sedemikian untuk kerajaannya bertahan memandang kedudukan muka bumi Cloudyst yang bergunung-ganang menyebabkan kerajaan tersebut terpaksa bmembeli segala sumber dari kerajaan luar.



Antara peperangan yang meninggalkan kesan dalam sejarah Exathus dan Cloudyst ialah peperangan Bloody River yang menyebabkan air sungainya menjadi merah dan tersekat aliran akibat berjuta mayat orang awam yang tidak berdosa yang dibunuh oleh The Giant, Jeneral Berkuda Cloudyst lalu dicampakkan kedalam Sungai Exathust. Mujurlah ketika itu, Jeneral Redzuan telah dihantar untuk menghambat The Giant kembali ke Cloudiyst dengan kehilangan 400 000 tentera berkudanya yang tewas kepada Redzuan yang hanya membawa 40 000 tentera tombak. Sejak peristiwa itu, Redzuan dikenali sebagai The Giant Slayer dan juga Jeneral Exathust yang terkuat sekali.



***


Putera Ryan sedang kusyuk berlatih bermain pedang dengan beberapa orang anak buahnya di War Hall di Palace Castle Exathus. Jejaka yang bermabut perang, berbadan tegap tidak berbaju dan bermuka kacak itu begitu hebat sehinggakan 5 anak buahnya itu terpaksa mengalah.



"Hahaha! Macam ni kamu kata nak jadi Jeneral Askar Lembing negara kita? Hahahaha!" perli Ryan apabila dengan senang dia mengalahkan calon-calon pelajar Akademi Jeneral yang dicabarnya tadi untuk bermain senjata. Dragon Sword yang seberat 200 Kilogram itu diangkat oleh Ryan lalu menghentakkanya ke tanah lalu bergegar. Itu ialah perkara yang selalu dilakukan oleh Ryan apabila memenangi satu pertarungan.



"Bagus-bagus putera! Putera semakin hebat dalam seni pedang Putera!" kedengaran suara memuji dari belakang yang diselitkan dengan tepukan. Ryan menoleh ke belakang, kelihatan seorang gadis yang berpakaian seperti seorang panglima atau jeneral kerajaan Exathus.



"Oh awak rupanya Aria! Ada apa pegawai peribadi Putera Ryan, putera terkacak dalam sejarah Exathus?" balas Ryan sambil menyelitkan beberapa pujian kepada dirinya, menyebabkan Aria tersenyum kecil. Ryan menyedari tawa Aria lalu mencebikkan wajahnya.



"Putera ialah putera yang paling perasan dalam sejarah Exathus!" usik Aria yang kemudiannya meletus tawanya menyebabkan Ryan semakin bermasam muka.



"Kamu ni Aria! Tak boleh dibuat kawanlah. Apa yang kamu tahu hanya mengusik saya!" baals Ryan sugul. Aria tersenyum. Aria ialah Jeneral Askar Berpanah Exathus dan pada masa yang sama, beliau pegawai peribadi Putera Ryan. Kehebatan Aria dalam memanah dikatakan sehebat Elf dan mata Jeneral Zarx dari Cloudyst buta sebelah ialah kerana panahannya.



"Putera! Yang Mulia berkenan nak jumpa putera. Katanya ada sesuatu yang ingin dibincangkan!" kata Aria sambil tersenyum. Sugul Ryan terus hilang. Dia tertanya-tanya perkara apakah yang penting sangat sehinggakan ibunya Queen Inoue mahu berjumpa dengannya dalam masa yang terdekat.



"Khabarkan pada baginda yang saya akan menghadapnya selepas mandi. Lagipun saya dah berpeluh sangat dah, tak manis kalau saya menghadap baginda dalam keadaan yang macam ni!" balas Putera Ryan sambil mengelap tubuhnya yang sasa itu dengan sehelai tuala. Aria mengangguk lalu beredar dari situ, meninggalkan Putera Ryan keseorangan.



"Mungkin sudah tiba masanya untuk aku pikul tugas sebagai Jeneral Exathus Yang Utama yang digalas setiap Dinasti Alhazred. Kuasa seorang permaisuhri lebih tinggi dari seorang raja di dalam kerajaan Exathus. Raja di dinasti Alhazred hanya ditugaskan untuk mengetuai segala angkatan jeneral yang ditugaskan untuk turun berperang.


Setelah selesai bersiap, memakai pakaian formal diraja dan mengikat rambutnya dengan sehelai bandana, dia tekad untuk menghadap Queen Inoue Alhazred serta ayahnya, King Alexender Alhazred II. Langkahnya penuh cekal diatur ke arah singgahsana yang terletak di tingkat atas sekali istana itu.


Dalam langkahnya itu, dia tersempak dan juga terdengar bisikan antara dua orang bangsawan yang sedang berbual di lorong panjang yang mengahala ke arah dewan senat, tempat perjumpaan ahli-ahli keluarga bangsawan yang terdiri daripada 70 buah keluarga. Setiap ahli lelaki keluarga bangsawan akan menghadiri perjumpaan di dewan senat yang akan berlangsung setiap beberapa minggu.


"Kau dengar cerita terbaru tak? Queen Inoue nak hantar budak mentah Ryan tu ke Toraca Lake untuk melakukan kerja penyiasatan. Dengar cerita anak lelaki Keluarga Brian telah hilang diculik oleh firuga aneh yang menakutkan!" tutur bangsawan yang berbadan gempal itu. Bangsawan yang berbadan kurus itu pula kusyuk mendengar.


"Kau rasa Yang Mulia dah gila ke?" balas bangsawan yang kurus itu.


"Mungkin. Tak pernah dalam sejarah Dinasti Alhazred yang ahli keluarga lelaki dilibatkan dalam politik Negara Exathus. Dia nak buat apa dengan Putera Ryan yang tak ubah macam tunggul kayu dalam arena politik Exathus tu? Hahaha!" balas bangsawan yang berbadan gemuk itu.


Langkah Putera Ryan yang bersemangat tadi terhenti. Semangatnya yang membara luntur begitu sahaja mendengar ketidaksopanan 2 orang bangsawan tadi. Lancang sungguh mulut mereka. Mahu sahaja dia keluar untuk menangkap mereka.


Tiba-tiba bahu Putera Ryan disentuh oleh seseorang. Dia menoleh ke belakang. Jeneral Fareez, jeneral kedua terkuat di dalam Kerajaan Exathus, selepas Jeneral Redzuan sedang berdiri sambil mengukirkan senyumannya yang bisa mencairkan hati mana-mana gadis.


"Tuanku jangan risau. Saya akan uruskan mereka!" balas Jeneral Fareez, memaksudkan dua orang bangsawan yang masih belum sedar kesalahan mereka yang bermulut busuk ke atas keluarga pemerintah Exathus.


"Ehem..ehem!" kata Jeneral Fareez yang mencelah dari belakang. Terkejut beruk bangsawan gemuk dan kurus yang sedang mengata Putera Helmi dan Queen Inoue. Mereka kelihatan menggelabah.


"Apa yang kamu bicarakan tadi hah?" soal Jeneral Fareez sambil mencekakkan pinggangnya. Peluh mula membasahi wajah bangsawan-bangsawan tadi.


"Ap..apa ya..ng ka..mu... cakapkan tadi? Ka...mi tak faham. Kami tak cakap apa-apa pun!" balas bangsawan gemuk itu tergagap.


"Betul-betul apa yang dicakapkan oleh kawan saya tu. Kami tak cakapkan apa-apa!" sambung bangsawan kurus pantas. Jeneral Fareez tersenyum nakal sambil melemparkan jelingan curiga menyebabkan kedua-dua orang bangsawan tadi semakin tidak senang kelihatannya.


"Habis tu, boleh tak kamu berdua kepada saya yang dari mana datangnya bunyi ni, 'Gila ke Yang Mulia' dengan 'Putera Ryan Seperti Tunggul Kayu' tu?" balas Jeneral Fareez jahat, menyebabkan salah seorang dari bangsawan tadi terkencing dalam seluarnya, bangsawan yangbersaiz gempal. "Kalau didengari oleh mana-mana pegawai yang bertugas pada hari ini, kamu mungkin akan disumbat ke dalam Penjara Tricolor. Hukuman yang paling ringan pun mungkin penjara seumur hidup!"


"Ini semua salah dia Jeneral! Saya dah larang dia tadi. Dia yang cakap Yang Mulia gila!" balas bangsaan berbadan gempal itu sambil menunding jari ke arah bangsawan yang berbadan kurus. "Jangan hantar saya ke Tricolor!"


"Hah? Kau tuduh aku pula gemuk? Kau kan yang cakap Putera Ryan tu tak ubah macam tunggul kayu?" balas pula bangsawan yang berbadan kurus. Mereka kini sedang bertengkar antara satu sama lain. Jeneral Freez semakin tersenyum. Seronok benar dia mempermainkan bangsawan-bangsawan yang berada di hadapan mereka.


"Lebih baik kamus emua lari sebelum saya pangil pegawai dalam kiraan tiga. Satu... dua... " belum sempat Jeneral Fareez menghabiskan kiraannya, bertempiaran lari bangsawan-bangsawan tadi seperti lipas kudung. Ketawa besar meletus dari mulut Jeneral Fareez. "Putera boleh keluar sekarang!"


Putera Ryan keluar dengan wajah yang sugul. Dia langsung tidak berkenan dengan tingkah laku kurang ajar bangsawan tadi dan sangat berterima kasih dengan kehadiran Jeneral Fareez Fareez merupakan jeneral berkuda yang lahir di utara. Dia telah belajar cara mengendalikan kuda dengan baik dari puak gasar di Roxerda yang terletak di utara.


"Terima kasih Fareez. Beta ada urusan di singgahsana! Yang Mulia, Queen Inoue Alhazred nak sangat berjumpa dengan beta! Beta harus pergi sekarang!" kata Putera Ryan sambil menepuk-nepuk bahu Jeneral Fareez membuatkan jejaka itu tercenggang.


****


"Ampun bonda. Apa yang yang bonda perlukan dari anakanda?" tanya Putera Ryan semasa menghadap ibunya yang sedang bersemayam di singgahsana. Bapanya pula ketika itu hanya memerhatikan Ryan.I bunya, Inoue merupakan wanita yang sangat cantik, berambut perang dan berwajah putih gebu.



"Anakanda, adinda Puteri Rukia , Jeneral Aria dan Jeneral Shania akan dihantar ke Toraca Lake untuk melakukan penyiasatan di sana! Anak gabenor di sana telah hilang di dalam Toraca Forest. Ada seseorang terlihat dia diculik oleh satu figura aneh!" arah ibunya.


"Tapi kenapa anakanda?" Bukankah anakanda ni hanyalah tunggul kayu di dalam takhta Exathus?" balas Putera Ryan mula menyoal kedudukanya. I



"Sampai hati anakanda berkata sedemikian rupa? Beta tak nak dengar apa-apa dairi anakanda lagi. Buat apa yang bonda suruh! Ini ialah arahan bonda!" balas Queen Inoue tegas. Dia curiga sejak bila Putera Ryan mula menunjukkan sikap yang agak sedikit memberontak.



Putera Ryan terdiam sejenak. Ibunya jelas sedang berada di dalam mood yang buruk pada hari itu. Mungkin kerana sikapnya yang kurang ajar tadi, mempersoalkan perlembagaan Exathus. Jarang dia melihat ibunya marah sedemikian rupa.


"Kamu berempat akan pergi ke sana melalui kapal merentasi Sungai Exathus. Di sana, Gabenor Brian akan menerangkan situasi yang perlu kamu hadapi!"kata King Alexender menyampuk perbualan tadi.














T Pandemik 5: Terima Kasih Aulia

    Hutan Simpan Eurasia sedang memayungi jasad seorang lelaki yang empunya nama Adam Harish, ejen kepada kerajaan Malaysia yang telah ditugaskan untuk memikul sebuah tugas dan misi yang merupakan antara yang tersulit yang pernah dilakukannya olehnya, menyelamatkan anak Perdana Menteri Malaysia yang bernama Shila. Hari ketika itu di waktu subuh.

    Kelihatan bahawa jejaka yang berbadan sasa itu masih bisa bernafas setelah jatuh dari ketinggian yang boleh mengakibatkan maut itu. Darah mula kelihatan berlumuran di segenap penjuru tubuhnya manakala warna tangan kirinya sudah bertukar menjadi biru. Helikopter yang sepatutnya membawanya ke tempat yang bernama Bandar Eurasia telah terhempas ke hutan yang menjadi jiran kepada destinatinya itu lalu membunuh rakan-rakannya yang lain. Mujurlah ketika itu dia sudah melakukan penerjunan menggunakan payung terjun.

   Tetapi, malangnya helikopternya itu telah ditembak oleh salah seorang anak buah lelaki yang mendakwa dirinya sebagai Albert Weskey itu bersepah lalu menjadi serpihan yang kemudiannya telah mengenai payung terjun milik Harish dan membuatkan lelaki itu terus jatuh menghempas tanah.

   Kini, Harish terlantar mengalami kecederaan yang agak parah. Tangan kirinya patah dan kepalanya pula berdarah teruk. Dalam hati jejaka itu, dia malu dengan dirinya sendiri. Apa kata Perdana Menteri Shahrin nanti jika lelaki itu mengetahui bahawa dirinya gagal untuk menyelamatkan Shila? Apa pula kata Shila nanti apabila dia tidak hadir sebagai penyelamat? Oh Ya Allah! Berikanlah aku kekuatan untuk aku Ya Allah! Aku tak sanggup melihat bagaimana mereka bersedih kerana kelemahan diriku ini, kecuaian aku! Doa hati kecil Harish pula. Jejaka itu menoleh ke kiri dan ke kanan, melihat sekiranya ada manusia yang lalu lalang di situ yang mungkin akan sudi menghulurkan pertolongan padanya.

   Pertolongan? Dahulu, itu memang tugasnya membantu orang di sekelilingnya, Masih teringat lagi bagaimana dia telah diperintahkan untuk menceroboh pejabat kementerian Indonesia semata-mata kerana ingin mencuri fail yang akhirnya telah membawa Malaysia memenangi kes untuk memlilki Pulau Sipadan, yangs ekali gus membantu segenap nelayan Malaysia di Sabah. Dia masih teringat lagi ketika melaksanakan misi di Iraq dahulu, dia telah menyelamatkan seorang kanak-kanak kecil yang menjadi mangsa peluru sesat antara pihak bersekutu dan askar Saddam Hussien.

    Tapi hari ini... tika dia amat memerlukan pertolongan, tiada siapa yang dapat membantunya. Apakah dunia ini berlaku tidak adil baginya? Inikah lumrahnya dunia yang harus didepannya? Kejamnya dunia tanpa mengenal siapa orang yang dipermainkannya? Aku tak sanggup lagi Ya Allah! Pada kau seorang sahaja tempat aku bergantung, kirimkanlah aku malaikat terbaikmu untuk membantu ku! Begitulah berulang kali Harish menangisi nasibnya sendiri di samping doa yang dikirimkan kepada ilahi agar dirinya diselamatkan. Dia sedar yang ada amanah lain yang sedang menanti dirinya. Tapi, apa yang penting buat masa ini ialah dirinya diselamatkan terlebih dahulu, barulah dia perlu memikirkan keselamatan orang lain. Tapi... ada manusiakah di hutan ini yang ada untuk menyelamatkannya?

    Tiba-tiba kedengaran bunyi seperti orang yang sedang berlari menghampirinya. Bulu roma Harish berdiri. Anak matanya dipusingkannya di sekeliling hutan yang agak tebal itu. Sayup-sayup suara wanita meminta tolong kedengaran. Pontianak kah? Hahaha... tak mungkin. Aku tak percayakan itu. Tapi... ini hutan. Apa-apa pub boleh terjadi.

    Minda Harish mula bercelaru apabila memikirkan asal-usul suara dan bunyi tapak kaki seperti orang yang menyanyi.

    "Arghh!" teriak Harish kesakitan apabila seorang gadis tersadungnya lalu jatuh menghempap dirinya. Harish belum berani membuka matanya. Namun yang pastinya, tangan kirinya yang patah itu sedang memegang belakang gadis yang terjatuh di atasnya tanpa rela. Sakitnya pula bukan kepalang.

    Harish membuka matanya perlahan-lahan. Terasa seperti nafas seseorang sedang mengenai batang hidungnya. Apa yang memeranjatkannya ialah wajah gadis itu hanya seinci jaraknya dari wajahnya.

    Harish tergamam. Apa yang harus dilakukannya? Dia berdoa agar diturunkan malaikat tetapi bidadari pula yang hadir pada saat ini, bahkan sesuatu yang agak romantis pula terpaksa dihadapinya.

    "Awak... bangun awak?" tegur Harish lemah. Tubuhnya semakin sakit apabila dihimpap oleh gadis yang tersandungnya itu. Dadanya terasa seperti dihimpit oleh kepingan batu dengan sangat kuat.

    "Awak.. tolong saya! Mereka sedang kejar saya!" balas gadis yang berambut hitam sehingga paras pinggang dan berpakaian ala orang asli yang mendiami hutan tersebut itu. Harish cuba bangkit tetapi gagal, tubuhnya terlalu lemah.

    "Macam mana nak tolong awak.. lihatlah keadaan saya ni. Dan jangan tutup mata tu lagi. Apa yang penting sekarang, tolong bangun dari tubuh saya. Sakit sangat dah ni!" ujar Harish lembut, matanya masih tajam merenung wajah gadis orang asli yang berada di hadapannya itu. Manis dan jelita. Jarang sekali dia melihat wajah orang asli yang secantik itu.

     Gadis itu lantas membuka matanya. Dia terkejut benar apabila menyedari bahawa jarak antara wajahnya dan Harish hanya lebih kurang satu inci sahaja. Wajahnya lantas merona merah. Dia lantas bangkit dari tubuh Harish.

     "Astagfirullah!" kata gadis tersebut spontan apabila melihat keadaan Harish yang cedera parah itu. Dia lantas bergerak ke arah Harish yang masih sempat tersenyum kecil. "Awak! Maafkan saya! Kenapalah awak tak bagitahu yang awak cedera?" kata gadis orang asli itu sambil mencekak pingangnya.

      "Macam mana saya nak bagi tahu kalau awak tak nak bangun dari badan saya?" balas Harish lemah.

     "Dah-dah! Jangan bercakap lagi! Awak cedera tu. Baring kat sini dan jangan pergi mana ya? Saya nak pergi cari herba kayu dan ubatan-ubatan dalam hutan ini yang boleh tolong awak!" jelas gadis orang asli itu dengan lemah lembut sambil membaringkan Harish di sebatang pokok yang besar. Harish mengangguk.

     "Saya pergi dulu!" kata gadis orang asli itu bersemangat.

    "Eh awak..."

    "Panggil saya Aulia!" balas Aulia pendek. "Ada apa lagi encik..."

    "Jangan encik. Panggil Harish jer!"

     "...Harish yang boleh saya bantu?"

    "Nah! Ambil pistol saya! Saya takut yang 'mereka' kejar awak lagi!" balas Harish lagi sambil memegang tangan Aulia dengan erat. Aulia kesima. Aulia kemudian menggelengkan kepalanya.

     "Awak lebih memerlukannya Harish! Saya boleh jaga diri saya..."

      "Tak boleh! Awak kena ambil juga pistol dalam poket saya. Kalau tak, saya tak akan lepaskan awak..." balas Harish yang memaksudkan tangan Aulia yang digenggamnya. Aulia terdiam sejenak sebentar.

      "Tapi Harish kena janji dengan janji dengan saya yang Harish akan selamat ya? Tunggu saya!" kata Aulia sambil mengambil sepucuk Hand Gun beserta beberapa butir pelurunya dari tangan Harish.

    "Awak si comel!" tutur Harish tiba-tiba. "Saya akan tunggu awak..." sambung Harish pendek lalu memejamkan matanya. Aulia tersenyum. Jejaka di hadapanya itu, memang sangat berbeza personalitinya. Dia terlalu risaukan orang lain sehingga mengabaikan keselamatan dirinya.

***

    Mata Harish dibukanya perlahan-lahan. Kepalanya terasa lebih ringan dan tangan kirinya yang patah itu kelihatan sudah diikat di lehernya. Aulia pula ketika itu sedang kusyuk menepelkan herba-herba yang kelihatannya sudah dihancurkan di luka di kepalanya.

    "Aulia..."

   "Oh, awak dah bangun dah?" tutur Aulia perlahan, masih kusyuk merawat Harish.

   "Dah... terima kasih Aulia," ucap Harish perlahan.

    "Tak mengapa awak. Saya tolong awak ni pun sebab saya perlukan pertolongan awak," jawab
Aulia jujur. Harish kelihatan tidak terganggu walau sedikit pun dengan kenyataan Aulia. Baginya, gadis itu harus dibantu.

    "Izinkan saya bertanya... siapa 'mereka' yang sedang kejar awak tu?" tanya Harish ketika Aulia sedang kusyuk merawat luka di kepalanya. Pertanyaan yang dilontarkan oleh Harish tadi telah membuatkan Aulia terhenti sejenak seolah-olah nadinya telah berhenti.

    "Mereka... ahli puak orang asli saya. Mereka macam dah ditukarkan menjadi mahluk yang sangat ganas dan dahagakan daging saya! Mereka seperti baru sahaja di rasuk oleh syaitan!

    Ketua puak saya dan saya sahaja yang kelihatan tidak bertukar menjadi seperti mereka!" ujar Aulia panjang. "Tapi dia dah mati sebab pertahankan saya! Saya terpaksa lari ketika mereka mengganas dan memakan Yohan!" Aulia teresak-esak menangis. Hatinya syahdu. Yohan mungkin rapat dengan gadis itu.

    "Harish! Tolong selamatkan puak saya!" rayu Aulia. Harish terdiam. Dia boleh selamatkan ahli puak Aulia tetapi... ada bayarannya. Misi sulitnya berkaitan dengan penduduk Eurasia yang telah bertukar menjadi zombie. Satu-satunya cara untuk dia selamatkan ahi puak Aulia ialah mendedahkan kepada Aulia rahsia misinya. Shila ialah kunci penamat bagi segala bala dan bencana yang menimpa bandar Eurasia. Shila.. di mana kau? Mampukah Harish untuk menjadi adiwira bandar Eurasia?