Pembaca Setia !

Sunday, December 19, 2010

Epik Cinta Exathus 1



*ECE adalah gantian untuk karya Hikayat Putera Ryan. 



Zaman itu, jauh beribu tahun sebelum munculnya Mesopotamia, Rom dan China, Exathus, Persiana dan Cloudyst telah berdiri, mereka terlebih dahulu  menyimpan seribu misteri. Zaman di mana pernah berdirinya tiga buah kerajaan yang telah mencorakkan sebuah sejarah yang pernuh warna-warni, zaman yang dipanggil The Age Of Talent. Antara tiga, Exathus ialah yang terkuat, digelar abang kepada dua yang lain. Exathus jika dirujuk dalam bahasa kuno pada masa itu bermaksud ‘penghulu kepada semua wira’. Lima ribu tahun, dan raja silih berganti dan dinasti pula silih bertukar, tiada satu kerajaan atau tamadun pun yang mampu untuk menggugat kewibawaan kerajaan ini. Putera Ryan Alhazred, pemilik nama indah itu merupakan salah satu daripada sejarah Exathus pada hari ini.

Ryan Alhazred merupakan satu-satunya waris lelaki kepada keluarga Alhazred yang kini memacu kepimpinan dinasti beraja Exathus, selepas era pemerintahan keluarga bangsawan Exathus yang sebelum ini, Frazed tamat. Orangnya merupakan jejaka berambut keemasan, bermata bundar serta tinggi lampai. Putera Ryan Alhazred juga merupakan seorang yang sangat hebat bermain pedang, mungkin mewarisi bakat itu dari ayahnya Raja Alexender Alhazred II. Putera Ryan Alhazred telah mengikuti ayahnya Alexender dalam setiap peperangan yang melibatkan kerajaan ayahnya itu, terutamanya dengan Cloudyst, musuh utama Exathus walaupun hanya sekadar menjadi penonton dari jauh kerana usianya yang belum boleh membenarkannya pada waktu itu. 

Cloudyst, diakui oleh para sejarahwan mungkin antara satu-satunya kerajaan di dunia pada waktu itu di yang mampu untuk menggugat kehebatan Exathus walaupun peperangan yang berlaku antara mereka sudah berlanjutan selama lebih seratus tahun, dan hampir semua peperangan tersebut melibatkan kekalahan Cloudyst. Namun, Raja Zakry, pemimpin Cloudyst yang gagah itu, masih setia dengan impiannya, tidak mahu menyerah kalah sebelum nyawanya sendiri diragut. Dia menyimpan tekad dan azam untuk menguasai kekayaan Exathus yang merupakan pengeluar emas utama di dunia. Cloudyst merupakan tanah gersang yang lokasinya terletak di arah barat empayar Exathus yang melebar sehingga dua kali saiznya kerajaan Cloudyst yang sememangnya sangat memerlukan sumber-sumber alam yang ada pada Exathus untuk kerajaannya terus bertahan memandangkan kedudukan muka bumi Cloudyst yang bergunung-ganang serta bergurun luas.

Penduduk Exathus pada hari ini, masih terhutang budi kepada Jeneral Redzuan, lelaki yang merupakan kunci utama kepada tamatnya persengketaan yang berlanjutan lebih dari berabad lamanya itu. Peperangan terakhir yang berlaku antara Exathus dan Cloudsyt telah diacukan sebaik mungkin oleh Jeneral Redzuan. Bahkan, lelaki yang selama ini dikatakan tidak terkalahkan, seorang manusia separa gergasi mati di tangan Jeneral Redzuan dalam peristiwa yang sangat dramatik itu. Rekod pada hari ini menceritakan bahawa Sungai Felcon yang merupakan salah satu daripada nadi pengakutan air di Exathus tersekat alirannya disebabkan oleh jutaan mayat tentera yang terkorban, malah ada yang berani mengatakan bahawa air sungainya bertukar menjadi warna merah. Detik itu tersemat kerana keperwiraan Redzuan memimpin tiga puluh ribu orang tentera menggempur tiga ratus ribu orang askar Cloudyst.

***

Putera Ryan sedang kusyuk berlatih bermain pedang dengan beberapa orang anak buahnya di Arena Tempur di Istana Exatrian, Exathus. Jejaka yang berambut keemasan, berbadan tegap tidak berbaju dan berwajah kacak itu begitu hebat bermain pedang sehinggakan lima anak buahnya itu terpaksa mengalah. Gayanya sangat mengagumkan.

"Hahaha! Macam ni kamu kata nak jadi macam Jeneral Redzuan negara kita? Hahahaha! Bermimpi di siang harilah," perli Putera Ryan sambil menjeling penuh tajam ke arah anak-anak buahnya itu, apabila dengan senang dia mengalahkan calon-calon pelajar Akademi Jeneral yang dicabarnya tadi untuk bermain senjata. Dragon Sword yang seberat dua ratus kilogram itu diangkat oleh Putera Ryan dengan hanya sebelah tangan sahaja di bahagian hulu lalu dihentakkanya ke lantai lalu menggearkan sedikit lantai.

"Bagus-bagus putera. Gaya pertempuran yang tampak peningkatan dalamnya,” kedengaran suara memuji dari belakang yang diselitkan dengan sekali dua tepukkan. Putera Ryan menoleh ke belakang, kelihatan seorang gadis yang berpakaian besi yang ditempa khas untuk wanita. Gadis yang mempunyai raut wajah yang sangat cantik, dengan rambut hitam lurus panjang sehingga ke paras pinggang, tiada siapa akan percaya bahawa dia adalah salah seorang daripada jeneral perang hebat di Exathus.

"Oh awak. Ada apa pegawai peribadi kepada Putera Ryan, putera terkacak dalam sejarah Exathus?" balas Putera Ryan tersenyum kecil sambil menyelitkan beberapa pujian kepada dirinya, membuatkan Erica menjelirkan lidahnya, menyindir Putera Ryan. Pantas tangan Putera Ryan menyimpan pedang kesayangannya itu di dalam kantung yang disangkut di belakangnya lalu berpeluk tubuh.
"Untuk pengetahuan putera, Ryan merupakan putera yang paling perasan dalam sejarah Exathus," balas Erica mengusik lalu meletus tawa yang tidak dapat dibendung selepas melihat wajah monyok yang dipamerkan oleh Putera Ryan.

"Awak ni Erica. Tak boleh dibuat kawanlah. Apa yang Erica tahu hanyalah nak mengusik Ryan," balas Putera Ryan sugul. Erica tersenyum puas. Erica ialah Jeneral Askar Pemanah Exathus dan pada masa yang sama, dia merupakan pegawai peribadi Putera Ryan. Kehebatan Erica dalam memanah dikatakan sehebat elf dan mata Jeneral Zarx dari Cloudyst buta sebelah ialah kerana panahannya. 

"Putera, Yang Mulia berkenan nak jumpa putera. Katanya ada sesuatu yang ingin dibincangkan!" kata Erica sambil tersenyum, menyampaikan amanah berita dari Permaisuhri Inoue itu. Sugul Putera Ryan yang sejak tadi sering terus hilang, malah mula tertanya-tanya tujuan apakah dia dipanggil ke singgahsana pagi-pagi buta ini.

"Khabarkan pada baginda yang Ryan akan menghadapnya selepas mandi. Lagipun Ryan dah berpeluh sangat dah, tak manis kalau Ryan menghadap baginda dalam keadaan yang macam ni," balas Putera Ryan sambil mengelap tubuhnya yang sasa itu dengan sehelai tuala. Erica mengangguk lalu beredar dari situ, meninggalkan Putera Ryan keseorangan. Lengok jalan Erica itu mencuri perhatian beberapa pasang mata askar yang gatal. Erica memang hebat, jelita dan gagah.  

“Mungkin sudah tiba masanya untuk aku memikul tugas sebagai Jeneral Exathus Yang Utama yang digalas setiap raja dalam Dinasti Alhazred,” bisik hati kecil Ryan Alhazred. Ryan sempat juga menggenggam penumbuknya, menggambarkan keterujaan yang sedang menyelubunginya itu.

Kuasa seorang permaisuhri lebih tinggi daripada seorang raja di dalam kerajaan Exathus. Raja di dinasti Alhazred hanya ditugaskan untuk mengetuai segala urusan angkatan ketenteraan jeneral yang ditugaskan untuk turun berperang manakala segala urusan politik diuruskan oleh permaisuhri. Jeneral Exathus Yang Utama ialah gelaran yang akan dirangkul oleh setiap anak lelaki dalam Exathus ataupun raja Exathus.

Setelah selesai bersiap, memakai pakaian formal diraja yang biasanya disarung oleh seorang putera dinasti Alhazred, serta mengikat dahinya dengan sehelai bandana, sejenis tali yang sering diikat di dahi oleh pahlawan-pahlawan di Exathus, Putera Ryan tekad untuk menghadap Permaisuhri Inoue Alhazred I serta ayahnya, Raja Alexender Alhazred II. Langkahnya penuh cekal diatur ke arah singgahsana yang terletak di tingkat atas sekali istana itu.

Dalam langkahnya itu, dia tersempak dengan perbualan antara dua orang bangsawan yang sedang berbual di lorong panjang yang menghala ke arah dewan senat, tempat perjumpaan ahli-ahli keluarga bangsawan yang terdiri daripada seratus satu buah keluarga. Setiap ahli lelaki keluarga bangsawan akan menghadiri perjumpaan di dewan senat yang akan berlangsung selang beberapa minggu bagi membincangkan mengenai masalah negara.

"Kau dengar cerita terbaru tak? Permaisuhri Inoue nak hantar budak mentah Ryan tu ke Toraca Lake untuk melakukan kerja penyiasatan. Dengar cerita anak lelaki Keluarga Brian telah hilang diculik oleh figura aneh yang menakutkan ke dalam Hutan Darking," tutur bangsawan yang berbadan gempal itu. Bangsawan yang berbadan kurus itu pula kusyuk mendengar sambil serius mengangguk.

"Kau rasa Yang Mulia dah gila ke?" tambah bangsawan yang kurus itu sambil mencekak pinggang.

"Mungkin. Tak pernah terjadi dalam sejarah Dinasti Alhazred yang ahli keluarga lelaki dilibatkan dalam politik negara Exathus. Dia nak buat apa dengan Putera Ryan yang tak ubah macam tunggul kayu dalam arena politik Exathus tu? Hahaha…" balas bangsawan yang berbadan gemuk itu, bernada terkejut.

Langkah Putera Ryan yang bersemangat tadi terhenti. Semangatnya yang membara luntur begitu sahaja mendengar ketidaksopanan dua orang bangsawan tadi. Lancang sungguh mulut mereka. Mahu sahaja dia keluar untuk menangkap dua orang bangsawan itu serta menyumbat mereka ke dalam penjara Tricolor. Padan muka!

Tiba-tiba bahu Putera Ryan disentuh oleh seseorang. Putera Ryan sempat menoleh ke belakangnya. Jeneral Fareez, yang dikatakan lelaki terkuat selepas Redzuan di dalam Exathus, sedang berdiri sambil berpeluk tubuh. Fareez menggelengkan kepalanya, memberi isyarat kepada Putera Ryan agar biar dia sahaja yang menguruskan hal itu.

"Ryan jangan risau. Aku akan uruskan mereka," ujar Fareez, memaksudkan dua orang bangsawan yang masih belum sedar kesalahan mereka yang bermulut busuk ke atas keluarga pemerintah Exathus. Ryan dan Fareez sememangnya sudah biasa membahaskan aku dan engkau di dalam perbualan mereka walau darjat di antara mereka berdua jauh melambung jaraknya.

"Ehem.. ehem!" dehem Jeneral Fareez yang mencelah dari belakang. "Apa yang kamu bicarakan tadi, hah?" soal Jeneral Fareez sambil mencekakkan pinggangnya. Peluh mula membasahi wajah bangsawan-bangsawan tadi.

"Ap..apa ya..ng tuan... cakapkan tadi? Ka...mi tak faham. Kami tak cakap apa-apa pun…" balas bangsawan gemuk itu tergagap-gagap. Bangsawan gemuk itu meraup rambutnya yang dibasahi peluh itu. Kegelisahan menyelinap merayapi di salur sarafnya.

"Betul-betul… memang benar apa yang dicakapkan oleh kawan saya tu. Kami tak cakapkan apa-apa pun tadi," celah bangsawan kurus pantas. Jeneral Fareez tersenyum nakal lalu melemparkan jelingan curiga menyebabkan kedua-dua orang bangsawan tadi semakin tidak senang kelihatannya.

"Habis tu, boleh tak kamu berdua boleh tak bilang pada saya yang dari mana datangnya bunyi ni, 'Gila ke Yang Mulia' dengan 'Putera Ryan Seperti Tunggul Kayu' tu?" balas Jeneral Fareez jahat, menyebabkan salah seorang dari bangsawan tadi terkencing dalam seluarnya, bangsawan yang bersaiz gempal. "Kalau didengari oleh mana-mana pegawai yang bertugas pada hari ini, kamu mungkin akan disumbat ke dalam Penjara Tricolor. Hukuman yang paling ringan pun ialah penjara seumur hidup, itu pun kalau kamu berdua bernasib baik dapat meloloskan diri dari hukuman mati!" Hampir terbeliak mata kedua-dua orang bangsawan itu dimainkan oleh Fareez.

"Ini semua salah dia Jeneral. Saya dah larang dia tadi. Dia yang cakap Yang Mulia gila," tuduh bangsawan yang berbadan gempal itu sambil menunding jari ke arah bangsawan yang berbadan kurus. "Jangan hantar saya ke Tricolor! Saya tak nak mati…" Teriaknya yang kini sudah melutut merayu di kaki Fareez. Wajah kemerahan Fareez menunjukkan bahawa dia sedang terseksa menahan ketawa.

"Hah? Kau tuduh aku pula gemuk? Kau ke yang cakap Putera Ryan tu tak ubah macam tunggul kayu?" balas pula bangsawan yang berbadan kurus sambil menolak bangsawan gemuk yang sedang melutut tadi. Mereka kini sedang bertengkar antara satu sama lain. Air liur bersembur keluar daripada mulut mereka ketika cuba mempertahankan diri. Wajah Fareez merah menahan malu.

"Lebih baik kamu semua lari sebelum saya panggil pegawai atau askar yang bertugas dalam kiraan tiga. Satu... dua..." belum sempat Jeneral Fareez menghabiskan kiraannya, bertempiaran lari bangsawan-bangsawan tadi seperti lipas kudung. Ketawa besar meletus dari mulut Jeneral Fareez akhirnya. "Putera boleh keluar sekarang!"

Putera Ryan keluar dengan wajah yang sugul. Dia langsung tidak berkenan dengan tingkah laku kurang ajar bangsawan tadi dan sangat berterima kasih dengan kehadiran Fareez yang memegang mandat sebagai Jeneral Berkuda Exathus. Fareez telah belajar cara mengendalikan kuda dengan baik dari puak gasar di Roxerda yang terletak di utara Faurasia.

"Terima kasih Fareez. Tak ada kau tadi, aku tak tahulah macam mana aku nak berurusan dengan dua orang tadi. Apa-apa pun, aku harus pergi, Yang mulia nak jumpa aku di singgahsana," kata Putera Ryan lalu berlari meninggalkan Fareez di koridor itu.

***

"Ampun dari bonda kerana anakanda lewat sebentar tadi. Apa yang yang bonda perlukan daripada anakanda?" tanya Putera Ryan dalam bahasa istana semasa menghadap ibunya yang sedang bersemayam di singgahsana. Ayahnya pula ketika itu hanya memerhatikan Ryan. Ibunya, Inoue merupakan wanita yang sangat cantik, berambut keemasan dan berwajah putih gebu walaupun usianya sudah mencecah 50-an. Awet mudalah katakan.

"Tujuan beta mengarahkan kamu semua ke sini adalah kerana untuk menangani urusan istana yang sangat mustahak. Untuk pengetahuan kamu semua, anak lelaki Keluarga Brian, gabenor yang dilantik untuk mentadbir wilayah Toraca Lake telah kehilangan anak lelakinya…" arah ibunya yang kemudian berhenti untuk menarik nafas barulalu menyambung penjelasan.

“Jadi, tanggungjawab tergalas di bahu kamu semua. Anakanda Ryan Alhazred akan mengetuai skuad penyiasatan dari istana. Anakanda Rukia pula akan membantu anakanda Ryan Alhazred. Shania dan Erica, bantu mereka berdua yang masih muda dan mahu bertatih ini,” tambah Permaisuhri Inoue lagi.

"Tapi kenapa anakanda? Bukankah anakanda ni hanyalah tunggul kayu di dalam takhta Exathus?" balas Putera Ryan yang mula menyoal kedudukannya di organisasi monarki Exathus.  Ucapan berapi-api bangsawan pendek akal tadi jelas meninggalkan sedikit kesan di hati Putera Ryan.

Permaisuhri Inoue terdiam lalu mengurut dadanya yang tiba-tiba sakit itu. Kata-kata dari anak lelaki tunggalnya itu jelas menikam hatinya.

"Sampai hati anakanda berkata sedemikian rupa? Bonda tidak mahu dengar apa-apa dari anakanda lagi. Buat apa yang bonda suruh. Ini ialah arahan bonda!" balas Permaisuhri Inoue tegas. Sampai hati Ryan kau berbicara sedemikian pada ibu…
Putera Ryan terdiam sejenak. Ditenungnya dalam air muka ibunya itu. Terpancar kesedihan yang berpunca dari sikap Putera Ryan tadi, jalang sangat mempersoalkan adat yang telah termaktub lama di bumi itu. Perasaan kesal lahir tiba-tiba.

"Kamu berempat akan pergi ke sana melalui kapal merentasi Sungai Felcon. Di sana, Gabenor Brian akan menerangkan situasi yang perlu kamu akan hadapi," celah Raja Alexender menyampuk perbualan tadi. Permaisuhri Inoe terus sahaja bangkit lalu melangkah dari situ, namun tangannya masih memegang dada yang sakit sambil dipimpin oleh dayang istana. Putera Ryan memerhatikan sahaja ibunya melangkah pergi. Maafkan Ryan, ibu…

Friday, October 1, 2010

Nukilan Cerpen Terbaru !

Nikmatilah buah tangan terbaru saya dalam cerpen yang bergenre Cinta di Aksara Keraian. http://www.aksarakeraian.com/2010/10/write-cup-demi-cinta-selamanya.html

Friday, September 17, 2010

Hikayat Putera Ryan (Empat Bab Sekali Gus!)

Hikayat Putera Ryan 19: 

4 orang wira Exathus yang cuba merancang untuk melarikan diri dari Penjara Tricolor terpaksa berdepan dengan pelbagai cabaran hebat. Status sebagai pahlawan serta jeneral perang yang digeruni mula teruji, namun lebih mendebarkan identiti Jeneral Redzuan bakal terbongkar di dalam bab 19. UNTUK MEMBACA KLIK (SI

Hikayat Putera Ryan 20:

Ryan memperoleh mimpi bahawa kakaknya, Puteri Rukia teruk diseksa di Istana Kota Exathus yang utama. Dalam masa yang sama, Fareez terpaksa bertempur dengan manusia kebal yang bernama Elano, demi menyelamatkan rakan-rakanya yang lain . Bagaimana nasib Jeneral Fareez akan terjawab dalam Bab 20/ UNTUK MEMBACA KLIK: (SINI)

Hikayat Putera Ryan 21:

Kehebatan Roziana dalam watak sebagai seorang pengacau dan duri di dalam daging mula teserlah. Satu-satu hati askar-askar Cloudyst dan Persiana dihancurkan seperti kaca retak hanya dengan nyanyian sdan tarian. Stratergi yang diguna pakai oleh Roziana dinamakan sebagai 'Pondering Homeland' dalam dunia militari kuno. Namun, King Zakry menunjukkan kepada Roziana siapa yang lebih hebat dengan permainan politik yang begitu licik. Saksikan pertarungan lidah dan akal antara Roziana, The Killer Flower dan Zakry, 'The Tyrant' dalam Bab 21. UNTUK MEMBACA KLIK (SINI)

Hikayat Putera Ryan 22:

Gunde, sahabat Dwarf Efer telah memberi amaran akan kebangkitan satu makhluk dari zaman purbakala, yang memiliki kekuatan sembilan ekor singa tanpa perlu mati dalam sejam seperti Drakengard telah mengejutkan Efer, Shania dan Redzuan. Namun, mereka mengambil mudah amaran itus heinggalah lelaki yang diperkatakan muncul, Pirvanth, lelaki yang dikatakan tidak lut di makan sebarang senjata telah bangkit serta sudah bersedia untuk menjatuhkan Exathus. Bagaimanakah nasib mereka bertiga dalam melawan lelaki kuno ini ? Nnatikan penuh debara dalam Bab 22  UNTUK MEMBACA KLIK (SINI)

Hikayat Putera Ryan 23 (TERBARU!!!)

Sebuah kejutan yang tidak dijangka menjelma kepada Putera Ryan. Orang yang sangat membantu dalam sejarah Exathus telah tiada. Semangat semua telah luntur dan drama air mata di mana-mana sahaja di Greedings.. tetapi kebijaksanaan Ryan bermain politik telah mengubah keadaan menjadi sebaliknya. Semuanya hanya boleh dibaca dalam Bab 23. UNTUK MEMBBACA KLIK (SINI)



Wednesday, September 15, 2010

Hikayat Putera Ryan 18: Pertempuran Greedings

Pertempuran yang dinantikan bermula dengan kehebatan yang dipamerkan oleh Tiara dalam merencanakan stratergi bagi memerangi bala tentera dari Cloudyst yang di pimpin oleh Jeneral Fahmi dan Jeneral Muzri. Kehadiran tiga insan misteri bagi bertempur dengan Jeneral Muzri menambahkan lagi pertempuran di Greedings Haunted Canyon dan kehebatan Fahmi teruji dengan kepantasan serta kekuatan yang dimiliki dalam gaya pertempuran adik beradik Viour, Ezry dan Ezra (Charming). Siapakah yang akan memenangi pertempuran terhebat Greedings? Pasukan Ryan atau Pasukan Cloudsyt-Persiana? 


Semuanya di sini: http://www.penulisan2u.my/2010/08/novel-hikayat-putera-ryan-18/

Saturday, August 14, 2010

Hikayat Putera Ryan 17: Pemburuan Pelarian

Akibat dari peristiwa berdarah Di Castle Palace, Ryan Alhazred, Danish Brian, Aria Forestone, Lady Deana Si Pencuri Elf dan Tiara Brian telah menjadi pelarian, berkelana mencari tanah yang mahu menerima mereka. Greedings satu-satunya tanah yang mungkin menerimam ereka, seperti yang dicanangkan oleh Efer. Namun, sesuatu yang buruk berlaku apabila Exathus yang kini dikuasai oleh tali-barut Cloudyst telah melemparkan tuduhan kotor kepada lelaki mulia seperti Ryan Alhazred, bahawa lelaki itu mengotori tangannya dengan membashi dengan darah ibu dan bapanya dengan membunuh. Greedings pula telah melontarkan taat ikrar yang mereka akan mempertahankan Putera Ryan Alharzed dengan tangan mereka sehingga ke titisan darah yang terakhir. Exathus-Cloudsyt telah mengistiharkan bahawa mereka akan memerangi Cloudsyt. Keijaksanaan anak perempuan Sammuel Brian teruji di peperangan dasyat di dua tempat di Greedings tetapi pada waktu yang sama. Semuanya hanya di dalam bab 17: http://www.penulisan2u.my/2010/07/novel-hikayat-putera-ryan-17/

Tuesday, August 3, 2010

Hikayat Putera Ryan 16:Charming

Charming, jejaka yang kacak itu kelihatan seperti seorang Casanova, sikapnya membuktikan segala-galanya. Tiara semakin rimas dengan kehadiran lelaki itu ketika dia dalam perjalanan ke ngarai tempat suaminya terjatuh bersama Aria, sebetulnya terjun untuk menyelamatkan Aria. Apa sudah hilang akal lelaki itu? Tambah mengerikan ialah dia terpaksa berkongsi kuda dengan jejaka itu. Beberapa orang askar yang lain ditugaskan untuk melindugi mereka, dengan kuda biasa yang lain, tidak Red Hare yang ditunggang oleh Charming.
            “Tiara… boleh tak awak ceritakan dekat saya sekali lagi. Saya nak pastikan yang saya tak salah dengar ni!” pinta Charming sekali lagi. Tiara mengeluh kesal. Seharusnya dia tidak membuka topik itu di hadapan lelaki bermulut betih jagung seperti Romeo Charming, jeneral yang ditugaskan untuk menjaga kota Greedings.
            “Betul…” Tiara menceritakan segalanya yang berlaku dari A sehinggalah Z, dengan harapan yang Charming akan diam selepas ini, tidak lagi melontarkan soalan-soalan bodoh, yang semuanya bertujuan untuk memancing dirinya. Berani juga lelaki ni nak mengurat isteri seorang putera kerajaan Exathus?
            “Saya memang tak dapat percaya perkara ini. Sammuel, ayah awak tu… rupa-rupanya dia talam dua muka,” luah Charming perlahan. “Bagaimanalah dia boleh beralih angin sedangkan pada asalnya dialah penyelamat kerajaan Exathus ni.”
            “Tiara rasa mungkin kerana Muzri! Ayah memang sukakan orang yang mempunyai bakat yang luar biasa! Macam Muzri, jeneral perang terhebat dalam sejarah! The Great Warlord orang gelarnya,” Tiara menyimpulkan hipotesisnya sendiri.
            “Muzri… macam pernah dengar aje nama tu, oh lelaki tu. Kami orang Greedings gelarnya Pemilik dua pedang dari neraka. Pedang yang memang sangat hebat,” tambah Charming pula. “Tiara… Aria tu cantik tak?” soal Charming lagi. Tiara mula bertambah berang dengan sikap Charming itu. Memang benar-benar tidak boleh diharap langsung. Hanya tahu menyoal orang bertubi-tubi, seolah-olah seperti di dalam penjara pula.
            “Ermm… cantik,” jawab Tiara bersahaja. Kalau dipanjangkan jawapan nanti, semakin bertambahlah soalannya nanti.
            “Terangkan kepada saya rupanya. Saya nak cuba bayangkan ni. Ada ciri-ciri perempuan idaman saya tak?” ujar Charming lagi.
            “Awak ni tak ada kerja lain ke? Kenapa asyik buat kerja bodoh aje?” marah Tiara hilang sabar dengan sikap.
            “Garangnya dia… macam harimaulah,” kata Charming pula, cuba bersenda gurau. Namun, Tiara seperti tiada dalam mood itu. Hatinya membara dengan sikap Charming itu. Semakin dilayan, semakin mengada-ngada. Entah mana datangnya nama charming itu pun dia tidak tahu. Tak padan langsung… seharusnya Romeo Geek bukannya Romeo Charming.
            “Awak pernah tertanya-tanya tak mana datangnya nama Charming saya ni?” Tiara tersentak sedikit, namun tidak disedari oleh Charming yang sedang menunggang kuda Putera Ryan. Charming ni seolah-olah dapat membaca fikiran aku!
            “Er… entahlah. Nama keluarga kot,” teka Tiara. 
Mari klik di link ini sekiranya nak membac alebih lanjut:

Saturday, July 31, 2010

Hikayat Putera Ryan 15: Greedings dan The Haunted Canyon

“Kamukan anak Sammuel, gabenor Toraca Lake?” soal Ezry Viour, seorang gabenor muda yang kacak, berbadan tegap dan tinggi lampai orangnya – dia pemimpin kota paling kaya di wilayah Exathus serta yang paling kuat pertahanannya, Greedings. Matanya berwarna hijau manakala hidungnya mula mancung, berdagu runcing serta berambut hitam panjang sehinga ke paras bahu. Di belakangnya, duduk seorang gadis yang hampir sama tinggi dengan Ezry, berambut kelabu serta bermuka runcing di atas kuda Ezry. Tiara mengenali gadis itu ialah Tyra, isteri kepada Ezry. Wajahnya pernah dilihat dilukis oleh seseorang penulis jalanan di pasar Toraca. Tyra memang sangat jelita, saling padan dengan Ezry yang kacak itu.
            “Macam mana awak kenal saya?” soal Tiara termengah-mengah. Kebetulan ketika dia tiba di sebuah kota yang dikelilingi oleh tembok batu setinggi 3 meter manakala istana yang kelihatan sama mewah dengan Castle Palace itu, Ezry dan isterinya baru balik dari Hunter Crafting, lokasi pemburuan utama keluarga Viour. Di katakan Greedings ialah tempat kelahiran pengasas kerajaan Exathus.
            “Siapa tak kenal awak? Kejelitaan Tiara Brian dari Toraca Lake merentasi samudera, gunung-ganang dan gurun. Kalaulah saya tidak kenal awak… saya tak layak untuk pegang gelaran gabenor paling muda dalam sejarah Exathus,” balas Ezry sambil turun dari kudanya, kemudian menghampiri Tiara di atas kuda Red Hare.
            “Kenapa awak keseorangan? Bukankah awak baru sahaja berkahwin dengan Ryan, Putera Exathus itu? Mana Danish dan Sammuel?” soal Ezry bertalu-talu, kelihatan terlalu gopoh untuk mengetahui cerita yang bakal disampaikan oleh Ezry.
            “Sayang… bagilah Tiara bernafas dulu kalau iapun nak tanyakan soalan,” nasihat Tyra dari belakang.
            “Panjang ceritanya. Saya tak boleh ceritakan semuanya di sini! Bawa saya ke dalam…” pinta Tiara yang kelihatan keletihan sambil melihat sekelilingnya, takut diekori oleh sesiapa. Perjalanan sehari tanpa makan dan minum akhirnya berjaya ditempuhinya. Amanah suaminya yang tercinta harus dipikul dengan penuh rapi.
            “Tapi…” pertuturan Ezry terhenti apabila Tiara tiba-tiba rebah dari kudanya – pengsan mungkin kerana terpaksa mengharungi perjalanan yang panjang. Ezry sempat menangkap jasad gadis itu.
            “Kita kena bawa Tiara ke dalam,” bilang Ezry kepada isterinya. Kuda milik Ezry itu ditunggang oleh isterinya manakala Ezry mendukung Tiara berjalan ke arah istananya yang terletak di hadapannya, menimbulkan jelingan tidak senang pada pandangan isterinya, Tyra.
***
            “Saya kat mana ni?” soal Tiara terpingga-pingga melihat sekelilingnya. Ezry Viour, Tyra Viour dan seorang lelaki yang berbadan tegap, berambut perang dan mempunyai raut wajah yang sangat kacak.
            “Awak di Greedings, di bilik saya!” ucap lelaki yang berambut perang itu. Terdapat banyak gambar dan lukisan yang tergantung di bilik lelaki itu, dan semuanya tergantung gambar dan lukisan yang mempunyai unsur romantis. “Apa-apa pun, nama saya Romeo Charming! Panggil aje Charming!” Charming mengukirkan senyuman yang sangat menawan. Jantung Tiara berdegup dengan kencang tiba-tiba.
            “Dah tiga hari awak tidur tau,” tambah Charming lagi membuatkan Tiara berubah menjadi gelabah. Dia cuba bangkit, namun tubuhnya begitu lemah untuk bangun.
            “Awak kena berehat…” bilang Tyra perlahan melihat Tiara.
            “Berehat? Saya tak boleh,” bilang Tiara lagi. “Suami saya dan Aria terperangkap di lurah atau dasar Haunted Canyon. Ngarai tu dalam sangat. Saya perlu minta bantuan seseorang,” tegas Tiara.
            “Kalau macam tu, Charming, awak ikut Tiara!” Charming mengangguk gembira, tapi Tiara kelihatan tidak selesa dengan kehadiran Charming yang akan menemaninya.
            “Awak.. sebenarnya bukan tiga hari… baru aje tiga jam.” Charming membuat pengakuan berani membuatkan pandangan Tiara yang separuh simpati bertukar sangat menikam. Namun, Charming hanya tersengih nakal.

HENDAK MEMBACA DENGAN LEBIH LANJUT, Mari KLICK DI SINI:  http://www.penulisan2u.my/2010/07/novel-hikayat-putera-ryan-15/

Saturday, July 24, 2010

Hikayat Putera Ryan 14: Pengakuan Cinta

Kelihatan tiga ekor kuda meredah padang rumput yang menghijau. Red Hare dan Black Hare salah satu daripadanya. Putera Ryan, Danish dan Aria merupakan penunggang kuda mereka manakala Tiara menumpang suaminya, Putera Ryan, Deana menumpang Danish manakala Aria berseorangan.
            Wajah masing-masing masih kelihatan sedihnya walaupun peristiwa yang menyebabkan jatuhnya Exathus di tangan Cloudyst sudah tiga hari berlalu. Mereka kini hanya berpakaian seperti rakyat biasa kerana telah menjadi orang buruan. Banyak kawasan takluk Exathus telah jatuh di tangan kecuali beberapa kawasan kuat seperti Greedings, Faurasia, Dewtons, Frazed Tertiory dan Frozenland. Mereka masih bertahan dan sedang menunggu serangan dari tentera gabungan Persiana dan Cloudyst.
            “Kenapa agaknya Efer suruh kita ke Greedings?” soal Deana tiba-tiba. Tiara yang sedang memeluk erat Putera Ryan dari belakang itu menoleh memandang Deana, elf yang memiliki kecantikan yang sangat luar biasa, jika dibandingkan dengan manusia.
            “Antara 5 wilayah yang masih bertahan daripada serangan Cloudyst sekarang ini, Greedingslah yang terkuat sekali! Dalam perkahwinan Putera Ryan, kelima-lima wilayah tersebut hanya menghantar wakil mereka ke sana, jadi tidak perlu risau yang gabenor-gabenor  terlibat dan ditangkap pada peristiwa berdarah hari itu… ” jelas Aria bijak.
            “Aria memang pandailah…” puji Tiara. Namun, tiada balasan yang kedengaran dari Aria. Mungkin dia cemburu melihat kemesraan Putera Ryan dan Tiara. Hanya Putera Ryan dan Puteri Rukia sahaja yang mengetahui bahawa Aria menyimpan perasaan pada Putera Ryan.

(UNTUK MEMBACA LEBIH LANJUT , MARI KLIK LINK INI :  

http://www.penulisan2u.my/2010/07/novel-hikayat-putera-ryan-14/

Sunday, July 18, 2010

T Pandemik New Version!

Anda harus ke sini untuk membaca T Pandemik yang dibuat semula dalam versi yang lebih hebat dan mencabar!

http://www.penulisan2u.my/2010/07/novel-t-pandemik-1/

Friday, July 16, 2010

Harus Membacanya! Penting Dan Kecemasan!

Anda seorang peminat karya Hikayat Putera Ryan? Seringkali terlepas apabila novel ini diupdated ? Jangan risau, ikuti Facebook karya epik fantasi romantis ini di link di bawah ini:

http://www.facebook.com/pages/Hikayat-Putera-Ryan/101011603286274?ref=ts

Hikayat Putera Ryan 14: Pengakuan Cinta






mari ke: http://www.penulisan2u.my/2010/07/novel-hikayat-putera-ryan-14/
Kelihatan tiga ekor kuda meredah padang rumput yang menghijau. Red Hare dan Black Hare salah satu daripadanya. Putera Ryan, Danish dan Aria merupakan penunggang kuda mereka manakala Tiara menumpang suaminya, Putera Ryan, Deana menumpang Danish manakala Aria berseorangan.
            Wajah masing-masing masih kelihatan sedihnya walaupun peristiwa yang menyebabkan jatuhnya Exathus di tangan Cloudyst sudah tiga hari berlalu. Mereka kini hanya berpakaian seperti rakyat biasa kerana telah menjadi orang buruan. Banyak kawasan takluk Exathus telah jatuh di tangan kecuali beberapa kawasan kuat seperti Greedings, Faurasia, Dewtons, Frazed Tertiory dan Frozenland. Mereka masih bertahan dan sedang menunggu serangan dari tentera gabungan Persiana dan Cloudyst.
            “Kenapa agaknya Efer suruh kita ke Greedings?” soal Deana tiba-tiba. Tiara yang sedang memeluk erat Putera Ryan dari belakang itu menoleh memandang Deana, elf yang memiliki kecantikan yang sangat luar biasa, jika dibandingkan dengan manusia.
            “Antara 5 wilayah yang masih bertahan daripada serangan Cloudyst sekarang ini, Greedingslah yang terkuat sekali! Dalam perkahwinan Putera Ryan, kelima-lima wilayah tersebut hanya menghantar wakil mereka ke sana, jadi tidak perlu risau yang gabenor-gabenor  terlibat dan ditangkap pada peristiwa berdarah hari itu… ” jelas Aria bijak.
            “Aria memang pandailah…” puji Tiara. Namun, tiada balasan yang kedengaran dari Aria. Mungkin dia cemburu melihat kemesraan Putera Ryan dan Tiara. Hanya Putera Ryan dan Puteri Rukia sahaja yang mengetahui bahawa Aria menyimpan perasaan pada Putera Ryan.
            “Berapa jauh lagi jarak Greedings?” soal Putera Ryan dingin. Perasaan sedih masih menyelubungi. Puas dia menangis di pangkuan Tiara semalam, namun tak tertanggung perasaan sedih itu walaupun bebannya sudah berkurangan.
            “1 hari lagi sampailah ke sana, Putera…”
            “Jangan panggil aku putera lagi. Aku ialah Ryan! Tidak lagi memegang gelaran putera! Ingat tu,” marah Ryan tiba-tiba. Anak-anak buahnya itu saling berpandangan antara satu sama lain kemudian ketawa terbahak-bahak kecuali Aria.
            “Kau memang macam budak-budak Ryan!” sindir Aria dingin. Kudanya White Princess yang cantik dan sombong memang saling tak tumpah dengan sikap Aria sekarang. Putera Ryan mencebikkan wajahnya. Dia memang sudah bosan dengan sikap Aria kebelakangan ini, sejak tiga hari lalu. Aria akan mesra dengan orang lain tetapi akan bertukar dingin dengan dirinya dan Tiara. Tiara runsing, namun Putera Ryan tahu sebabnya.
            “Aria! Kenapa ni?” soal Tiara perlahan. Kuda Aria berhenti, selari dengan kehendak Aria sendiri. Dia menoleh dengan sangat perlahan ke arah Tiara. “Aku benci seorang perampas!” Kuda gadis itu kemudian memecut laju meninggalkan mereka terpinga-pingga.
            “Kenapa dengan dia, Ryan?” soal Danish. Namun, soalan Danish tidak berbalas. Putera Ryan sedang termenung jauh sambil membiarkan Red Hare, kuda kesayangannya itu berjalan sendiri.
            “Aku nak kejar dia!” kata Putera Ryan tiba-tiba. “Sayang… pegang abang kuat-kuat! Kita akan kejar Aria!” Tiara menganguk. Dia mengeratkan lagi pelukan di badan suaminya itu. Red Hare akan memecut pada kelajuan maksimumnya.
            “Boleh ke  Ryan kejar perempuan tu?” soal Deana.
            “Ini Red Hare, Deana. Apa-apa pun kuda tu boleh buat,” bengkeng Putera Ryan lagi. Deana terdiam sambil melihat kuda itu dengan penuh taksub. Kalau kuda itu, memang berharga jika dijualnya. Fikiran Deana sememangnya berkaitan dengan wang sahaja. Kalau tidak, manakan dia digelar The Stealer.
            “Kuda awak ni, Black Hare ke?” soal Deana pula.
            “Ya! Mana tahu, ni?” soal Danish sedikit manja selepas Putera Ryan dan Tiara jauh meninggalkan mereka.
            “Saya tahulah! Saya boleh baca fikiran awak tau!” balas Deana lagi.
            “Kalau macam tu, awak teka apa yang sedang saya fikirkan?”
            “Er…” Deana tidak dapat menjawab.
            “Saya tengah fikirkan macam manalah nak tawan hati seorang elf yang begitu jelita sekali di dalam dunia ini,” selamba benar Danish mengungkapkan perkataan itu membuatkan Deana tergamam. Seriuskah lelaki ini?
            “Deana? Kenapa?”
            “Awak bilang apa tadi?”
            “Saya bilang saya tengah fikirkan cara terbaik yang boleh saya manfaatkan untuk tawan hati awak,” Danish tekad untuk meluahkan perasaanya pada hari itu. Wajah Deana lantas bertukar menjadi merah. Pada masa ini, sempat lagi Danish tu berfikir mengenai cinta?
            “Danish, awak serius ke?” soal Deana yang masih lagi tidak percaya dengan apa yang di dengarinya pada hari itu.
             “Serius sayang…” Hampir pengsan Deana dibuatnya yang kemudiannya menimbulkan senyuman nakal di wajah keacak lelaki itu. Bagaimana benda macam ni boleh terjadi? Percintaan antara manusia dan elf? Tak pernah dibuat orang. Cinta larangan, Danish…
            “Maafkan Deana… Danish,” balas Deana perlahan, turut menundukkan wajahnya seperti yang berlaku pada Putera Ryan tadi. Riak wajah Danish masih tenang, walaupun riak wajahnya berubah sedikit. “Deana Elf dan Danish? Manusia. Cinta kita tak boleh bersatu. Danish kena sedar kenyataan ni…”
            “Kenapa tak cuba, Deana? Apakah kerana tidak pernah dibuat orang, kita tak cuba? Deana, saya cintakan awak. Jujur datang dari hati saya! Saya tak pernah jatuh cinta seuumur hidup saya, tapi saya bersyukur kerana berpeluang merasai cinta itu bila bertemu awak, dari kali pertama mata kita bertentang hari itu. Awak jaga saya, sehingga saya sembuh. Saya sanggup buat apa sahaja, hanya untuk awak, Deana,” balas Danish perlahan. Black Hare kudanya itu bergerak perlahan. Danish tidak perlu risau akan terpisah dan ketinggalan dengan rakan-rakannya yang lain kerana dia tahu jalan untuk ke Greedings, seperti Aria juga.
            “Awak… sekurang-kurangnya berikan saya masa untuk mengenali awak. Tak akanlah secepat ini,” pinta Deana yang mula rimas dengan sikap Danish itu. Danish tidak menjawab, sebaliknya kebisuan yang sangat mengjengkelkan melanda pasangan itu.
***
            “Aria, berhenti!” teriak Putera Ryan ketika mengejar Aria dari belakang menggunakan kudanya, Red Hare bersama Tiara. Aria terkesima apabila kudanya, White Princess tiba-tiba berhenti walaupun dia memaksa kuda itu untuk terus berlari. Mereka sedang berada di sebuah ngarai di daerah Greedings, berapa belas batu dari kota Greedings.
            “Kuda itu lebih faham akan perasan awak, Aria!” ujar Putera Ryan menghampiri Aria. Gadis itu masih tidak mahu memandang Putera Ryan. “Dia dapat mendengar isi hati awak! White Princess pun tak sanggup nak lihat awak dalam keadaan bersedih macam ni!”  
            “Awak yang tak faham perasaan saya dan tiak akan pernah faham Ryan!” tempelak Aria marah. Nadanya bertambah tinggi sedikit. Perasaannya kini sedang bergolak kerana Aria sememangnya tidak mahu bersikap sebegitu dengan Putera Ryan, namun apakan daya hatinya yang sakit dengan perkahwinan Putera Ryan dengan Tiaria tak tertanggung dek kemesraan yang dipamerkan oleh pasangan pengantin baru itu.
            “Tak pernah faham awak kata? Apa maksud awak Aria? Tak akanlah saya tak pernah faham perasaan seseorang telah saya anggap sebagai kakak kandung saya sendiri!” balas Putera Ryan tenang.
            “Kau kata yang kau faham perasaan aku? Kau jangan buat aku tergelak, Ryan!” bahasa yang dilontarkan oleh Aria semakin kasar. “Selama ini kau sedar tak yang aku mencintai kau? Selama ini kau sedar tak yang aku merindui untuk menatap wajah kau? Selama ini kau sedar tak yang kau tu memang tuli dan buta. Pernah tak kau dengar suara hati aku? Dan kali terakhir kau hanya cakap kau sayangi aku… tapi hanya sebagai seorang kakak. Hati aku hancur pada saat itu. Kenapa aku harus bersenyum-senyum dan ketawa di hadapan seorang lelaki yang telah menghempas batu di atas hatiku?” teriak Aria teresak-esak meluahkan perasaanya. Tiara tergamam dengan pengakuan Aria itu manakala Putera Ryan hanya diam membisu sambil menundukan wajahnya.
            “Aria… maafkan Ryan!” tutur Putera Ryan perlahan namun Aria mula memaksa kudanya itu untuk berjalan. Namun, White Princess tidak langsung berganjak membuatkan Aria naik berang lalu melompat dari kudanya itu. Malang tidak berbau, Aria tergelincir lalu tubuhnya jatuh ke lurah ngarai tersebut.
            “Aria!” teriak Putera Ryan.
            Aria terjatuh ke ngarai yang setinggi 20 kaki itu. Putera Ryan lantas turun dari kudanya lalu meninjau dari atas, melihat Aria yang sedang mengerang kesakitan. Syukur pada tuhan, Aria tidak apa-apa. Tanpa membuang masa, Putera Ryan terjun ke dalam ngarai itu, dengan berani sambil sempat menjerit.
            “Pergi ke Greedings! Ezry Viour, gabenor kota Greedings akan membantu Ryan dan Aria! Katakan yang kami terperangkap di Greedings Canyon! Ngarai berhantu tu.”
            “Ryan, jangan!” teriak Tiara sambil cuba untuk mencapai tangan Ryan, Namun, jejaka itu sudah terjun terlebih awal ke dasar ngarai yang dalam itu. Jejaka itu mendarat dengan baik di sebelah Aria yang cuba bangkit, namun kesakitan yang melanda dirinya pada waktu itu kelihatan begitu menyeksakan.
            “Awak tak apa-apa, Aria?” soal Putera Ryan di sebelah gadis itu. Kelihatan dahi Putera Ryan berkerut melihat Aria yang sedang mengalirkan air mata dek kesakitan yang sedang di alaminya.
            “Ryan… kaki Aria,” tutur Aria perlahan sambil memegang kakinya itu.
            “Kaki? Kenapa dengan kaki Aria?” soal Putera Ryan sambil merenung kaki gadis itu.
            “Aria dah tak dapat rasa kaki Aria lagi!” teresak-esak Aria menangis. Putera Ryan terkesima dengan apa yang didengarinya. Tanganya perlahan di rayapkan ke arah kaki Aria yang terlindung di sebalik seluar itu. Dengan perlahan, Putera Ryan melipat seluar itu. Sekali lagi kejutan datang menjelma, kaki Aria kini mula kebiruan-biruan, tanda-tanda seseorang itu patah kaki.
            “Aria.. kaki kiri Aria dah patah,” bisik Putera Ryan perlahan. Satu raungan keluar dari mulut gadis itu. Putera Ryan kemudian ditumbuk-tumbuk lemah oleh Aria.
            “Ini semua salah kau, Ryan! Aku tak…”
            Aria tergamam apabila dirinya tiba-tiba dirangkul oleh Putera Ryan.
            “Aria… Ryan ada di sini. Jangan menangis lagi dan Ryan dah tak sangup melihat Aria menangis…”




Saturday, July 3, 2010

Hikayat Putera Ryan 13: Hujan Gerimis

Baju besi yang dipakai oleh Jeneral Muzri retak lalu berkecai jatuh ke tanah dek libasan Hell Balde tadi membuatkan lelaki itu tergamam sebentar kemudian tersenyum panjang. “Kau memang hebat… tetapi dah terlambat. Kawan-kawan aku telah berjaya sampai ke sini!” Efer tersentak dengan apa yang di katakan oleh Jeneral Muzri. Serentak itu juga, Jeneral Adam dan Zul yang sedang mempertahankan pintu masuk terpelanting ke belakang dengan luka yang dalam pada perut dan dada mereka, dek tusukan pedang. Sekumpulan askar yang berambut panjang dan bertopeng muka hitam, bersenjata dua bilah pedang yang kelihatan diikat pada tangan mereka sedang berdiri sambil merenung Jeneral Adam dan Zul yang terbaring tidak bermaya di lantai. Kemudian muncul dua orang lelaki yang muncul dari celah askar aneh tadi itu. Seorang berambut hijau sambil menutup sebelah matanya dengan kain manakala seorang berhidung mancung seperti burung kakak tua dan berambut jerami.
            “Seseorang bawa Queen Inoue, Putera Ryan dan Tiara pergi dari sini!” teriak Efer dengan riak wajah yang penuh dengan kegusaran.
            “Kau cuai Efer,” tutur Jeneral Muzri perlahan sambil menusuk perut Efer dengan Hell Swordnya sekali lagi. Mata Efer hampir terbeliak dibuatnya.
            “Sayang…” teriak Shania lalu berlari mendapatkan Efer yang sedang rebah ke tanah. Hanya lelaki itu yang dapat menewaskan Jeneral Muzri sekarang. Jeneral Muzri kemudian berjalan di singgahsana ke arah King Alexander yang sedang tersenyum melihat Jeneral Muzri.
            “Jangan hampiri dia…” Jeneral Fareez yang kemudiannya terkedu kerana apabila serangannya itu dipatahkan dengan sekali tumbukan dari Jeneral Muzri sahaja, dia terpelanting ke satu sudut di singgahsana itu.        
“Aku ulang… hanya aku yang setanding dengan kau, Muzri. Jangan kau cuba usik anak-anak buah aku lagi. Mereka belum kenal siapa kau lagi,” ujar King Alexander perlahan. Hell Sword yang berlumuran darah itu kelihatan masih belum puas untuk membaham nyawa manusia lagi.
            “Kau nak buat apa, Alex? Kau tiada senjata. Kau fikir kau boleh menang ke atas aku?” soal Jeneral Muzri jahat. King Alexander menggelengkan kepalanya.
            “Kita baru 5 tahun tidak bertemu, kau dah lupa siapa aku? Elli Esperedo!” teriak King Alexander sambil membuka tapak tanganya dengan luas. Satu cahaya kilat mula memancar memenuhi ruang singgahsana itu. Semua yang ada di situ tergamam. Sebilah pedang yang separuh ketinggian King Alexander muncul dari tanah.
            “Akukan Alexander Alhazred, pemegang kunci kepada Lightning Sword. Dengan pedang ini, aku akan pastikan kau mati di tangan aku, Muzri! Demi Exathus, tak akan aku benarkan kau mencalarkan nama kerajaan suci ini lagi!” tutur King Alexander perlahan lalu meletakkan kepala Queen Inoue dari pehanya lalu berdiri dengan tekad, untuk memulakan pertarungan darah.
            “Aku tak mahu pertarungan kita melibatkan campur tangan dari mereka semua. Katakan pada anak buah kau, aku mahu ia berlangsung dengan bersih!” arah King Alexander lagi.
            “Aku tak ada masalah. Tapi, kalau kau mati di tangan aku, jangan salahkan aku!” bilang Jeneral Muzri lagi. Pertarungan pun bermula dengan King Alexander yang memulakan pertarungan dengan berlari kepantasan yang boleh diumpamakan seperti kilat. Mata Jeneral Muzri tidak dapat menangkap penggerakan King Alexander itu. Zap! Satu libasan yang datang dari mana mengenai lengan Jeneral Muzri. Darah merah mengalir.
            “Cis! Perlawanan ini tidak adil Alex! Aku tak kata pedang kuno itu boleh digunakan! Berhenti, aku harus bercakap dengan kau!” kata Jeneral Muzri sambil memegang lengannya.
            King Alexander yang sedang mengelilingi Jeneral Muzri dalam kelajuan sepantas kilat itu kemudian berhenti. Pedangnya itu dikelilingi oleh kuasa kilat yang bewarna biru. “Tidak adil kau bilang, ya?”
            “Ya! Izinkan aku untuk menggunakan kuasa sehebat pedang kau itu. Hell Sword ini sudah tidak sabar untuk bertempur dengan pedang kilat kau itu!” tutur Jeneral Muzri perlahan.
            “Maksud kau?”
            “Kau dah lupa siapa aku, juga? Aku juga penjaga kunci senjata kuno. Aku juga tahu menggunakan kuasa seperti yang kau gunakan itu! Draco Flame!” Dalam sekelip mata pedang Jeneral Muzri dikelilingi oleh api yang kemerah-merahan. “Dari neraka dalam, kuasa ini akan membunuh kau!” King Alexander tergamam dan seperti King Alexander, Jeneral Muzri bergerak sepantas kilat menghampiri King Alexander dan pedang Hell Sword yang telah bertukar menjadi Flame Sword terus sahaja membelah perut King Alexander, sehingga terburai isi perutnya.
            “Ayah!” teriak Putera Ryan sambil berlari ke arah jasad ayahnya yang rebah ke tanah. Dalam masa yang sama, Jeneral Muzri melemparkan pedangnya ke arah Queen Inoue yang sedang tidur dek kuasa sihir Ferina. Sekali lagi adegan berdarah berulang, pedang itu tertusuk dada ibu Putera Ryan, Queen Inoue. Semua pahlawan yang sedang bertarung di singgahsana itu tergamam, termasuk dari pihak Cloudyst. Mereka seolah-olah baru sahaja dibatukan oleh satu kuasa yang sehebat medusa. Beberapa saat kemudian, jeritan kegembiraan kedengaran daripada askar-askar dari Cloudyst manakala bunyi esakan tidak berlagu mula dimainkan jeneral perang yang memihak kepada Exathus.
             “Mak! Ayah!” teriak Putera Ryan tiba-tiba. Jeritannya sangat kuat sehingga membangunkan Tiara yang tertidur tadi. Putera Ryan berlari ke arah Jeneral Muzri sambil mencapai pedang Lightning Sword milik ayahnya. Perasaan amarah yang hebat mengalir dalam diri anak muda itu.
            “Apa… kenapa? Ayah?” Deana berlari ke arah Tiara dan cuba menenangkannya.
            “Seseorang tolong halang Putera Ryan. Dia hanya menempah mautnya sahaja!” jerit Efer yang sedang termengah-mengah kesakitan dek luka di perutnya angkara Jeneral Muzri. Air suci dari Sungai Ceberus agak lambat dalam menyembuh luka dari Hell Sword.
            “Demi mak dan ayah. Aku tidak akan membiarkan kau begitu sahaja…” teriak Putera Ryan sambil cuba menikam Jeneral Muzri dengan pedangnya. Air rmata mengalir dari kelopak matanya itu. Dugaan yang terlalu berat untuk dipikul pada usia semuda itu. Perasaan terkilan dan sedih apabila kedua-dua ibu-ayahnya telah dibunuh tanpa belas kasihan di hadapannya kelihatan telah merasuk dirinya.
            “Ryan! Berhenti!” jerit satu suara yang begitu dikenalinya.
            “Kakak?” soal Putera Ryan tergamam. Baru sahaja dia menyedari yang sejak daripada tadi, tiada langsung bayangan kakaknya itu kelihatan.
            “Kakak suruh Ryan berhenti bunuh orang yang telah membunuh ibu dan ayah kita? Kakak bergurau ke apa?” perli Putera Ryan. Jeneral Muzri hanya berdiri di situ dengan bangga kerana sudah ramai jeneral perang yang ditumpaskannya, Jeneral Redzuan, Efer dan kini King Alexander.
            “Ayah dan ibu dah mati?” tergagap Puteri Rukia menuturkan kata-kata itu. Dia terlutut di lantai. Air matanya juga tumpah seperti Putera Ryan.
            Tang! Jeneral Muzri cuba menyerang curi Putera Ryan, seperti mana yang di lakukannya ke atas Efer tadi, namun ketangkasan Putera Ryan diuji di situ apabila serangan Jeneral Muzri tadi berjaya ditahannya menggunakan pedang milik arwah ayahnya itu. Jeneral Muzri sempat berundur beberapa tapak, terkejut dengan tindak balas pantas Putera Ryan itu.
            “Elli Esperedo!” teriak Putera Ryan dengan jeritan yang penuh dengan unsur dendam. Pedangnya itu kembali dilitupi oleh kuasa kilat yang serupa dengan yang dilakukan oleh ayahnya. “Aku tidak akan benarkan kau selamat! Bersedialah untuk mati!” Masing-masing tergamam apabila Putera Ryan mampu menggunakan kuasa yang mengambil masa bertahun-tahun untuk dimahirkan dalam beberapa saat. Perasaan amarahnya di atas kehilangan kedua-dua ibu ayahnya telah membuka kebolehan sebenar jejaka itu.
            Dengan sepantas kilat Putera Ryan bergerak ke arah Jeneral Muzri, dan seperti Putera Ryan, lelaki itu sempat mengelakan serangan Putera Ryan. Pertarungan pun berterusan dengan serangan yang bertalu dari kedua-dua belah pihak. Masing tidak langsung mengenai antara satu sama lain. Lantai tempat mereka bertarung boleh diibaratkan seperti hampir hancur kerana kekuatan mereka yang memang mengagumkan. Setelah bertarung hebat dalam 20 serangan, Jeneral Muzri tiba-tiba berteriak.
            “Fahmi.. Zarx! Bantu aku. Budak ni memang terlalu hebat!” teriak Jeneral Muzri meminta bantuan.  Jeneral Fahmi dan Zarx yang sedang memerhatikan pertarungan itu kemudian mengangguk setuju lalu menyerang Putera Ryan dari belakang. Putera Ryan sempat mengelak serangan mereka dengan melompat ke belakang gaya ahli akrobatik terkenal.
“Drakengard… bunuh semua yang melindungi ahli keluarga Alhazred kecuali Puteri Rukia,” arah Sammuel mula menyedari akan tanda-tanda kekalahan Jeneral Muzri di tangan Putera Ryan. Tiara lantas bangkit walaupun kepalanya masih bersisa rasa pening, mungkin kesan dari kuasa sihir Ferina.  Drakengard mula menghampiri pahlawan-pahlawan Exathus yang lain.
            “Ayah? Ayah bergurau ke? Bukan ke ayah di pihak Exathus?”
Hendak membaca yang selanjutnya? Mari ke:  http://www.penulisan2u.my/2010/07/novel-hikayat-putera-ryan-13/

Sunday, June 6, 2010

Hikayat Putera Ryan 12: Ezekiel dan Jeneral Muzri

“Selamat datang Gabenor Sammuel serta Tiara!” sambut King Alexander dan Queen Inoue di pelabuhan. Putera Ryan tiada di situ kerana dia sedang duduk di singgahsana untuk upacara perkahwinannya berlangsung. Sayang sekali kerana Tiara sangat jelita pada hari itu. Rambut kerintingnya yang panjang itu telah diluruskan. Bibirnya bertambah merah dan pakaiannya sangat cantik, sepadan dengan pemiliknya yang bagaikan bidadari – dari Toraca Lake.
            Ratusan askar beratur panjang di sepanjang pelabuhan itu bagi membentuk sebuah barisan, memenuhi adat perkahwinan Kerajaan Exathus yang telah di amalkan sejak ratusan tahun dahulu.
            “Terima kasih…” kata Sammuel sambil memimpin anaknya yang berjalan. Baju pengantinnya itu berenda panjangnya manakala kasut tinggi yang dipakainya begitu tinggi sehingga membuatkannya kelihatan seperti tidak selesa. Namun, demi perkahwinanya pada hari itu, dia telah tabahkan diri.
            Entah atas sebab apa, Sammuel asyik termenung sahaja. Ramai orang yang berpendapat bahawa mungkin lelaki itu terlalu gembira kerana anaknya, Tiara mampu menawan hati anak seorang putera raja.    
            Namun, ada beberapa manusia sudah mengerti rancangan jahat lelaki itu. Mereka tidak akan duduk diam dan memerhatikan sahaja.
            “Ayah… Danish mana? Ayah kata ayah hantar dia ke sini untuk misi mengarut ayah tu?” rungut Tiara sambil melihat di sekelilingnya. Tiada langsung kelibatnya.
            King Alexander tersenyum sendirian. “Jangan risau Tiara! Dia ada datang ke sini semalam. Dia bilang sampan dia bocor di dek onar orang yang paling dipercayainya semasa dalam perjalanan ke sini. Mujurlah ada orang yang menyelamatkannya! Tapi, dia suruh saya sampaikan pesan kepada orang itu bahawa dia tidak akan selamat!” kata King Alexander dengan pettuturan yang penuh dengan sindiran. Air muka Sammuel lantas berubah. Bocor? Tidak akan selamat? Danish? Apakah mereka sudah tahu yang rancangan benarku? Tak mungkin. Tapi, bagaimana dengan Danish? Bukan ke dia sudah mati? Eh nanti dulu… Jeneral Muzri bilang padaku anak tak guna itu larikan diri. Tapi itu mustahil… Hell Sword mengandungi racun terhebat bangsa Dwarf…
            “Selamat datang, ayah!” kata satu suara. Riak wajah Sammuel lantas berubah. Dia menoleh ke arah belakangnya. “Bagaimana rancangan ayah? Semoga ia berjalan lancar…”
            Tiara melihat adiknya tercegat berdiri lalu tanpa membuang masa dia lantas memeluk Danish. “Tahniah kakak… Putera Ryan tentu tak sabar nak memperisterikan kakak! Betul tak ayah?”
            “Eh? Ya… semestinya. Tiarakan jelita!” Sammuel tersentak. Dia mengecilkan mata merenung Danish.
            “Kenapa gabenor? Ada yang tak kena pada hari ni?” soal King Alexander sambil mengukirkan sebuah senyuman tersirat. Sammuel semakin gelisah dibuatnya. Rancangannya tercalar sedikit dek pengkhianatan Danish itu. Danish atau Sammuel yang menjadi pengkhianat?
            “Mari Tiara!” kata King Alexander sambil menghulurkan tangannya. Dia akan mengambil alih tugas Sammuel dalam mengiringi Tiara ke bakal tuan baru di dalam hidupnya. Senyuman melebar di wajah gadis itu sambil diiringi oleh degupan jantung yang menggila seolah-olah jantungnya itu sedang meronta untuk keluar dari dadanya.
            Putera Ryan pula sedang berdiri untuk menyambut kedatangan Tiara di singgahsana dengan senyuman yang melebar luar biasa panjangnya. Wajahnya pula sedikit merah namun sebagai seorang lelaki dia harus menguatkan diri. Dia tidak akan memalukan dirinya sendiri di hari perkahwinannya. Persetankan rasa malu itu, aku ialah Putera Ryan…
            “Mengumumkan kedatangan Tiara dari Torca Lake bersama Danish Brian dan Sammuel Brian!” kedengaran suara laungan yang kuat bergema di istana setinggi 7 tingkat itu. Gulp! Tiara… pintu besar yang menghubungkan mereka ke singgahsana terbuka dan Tiara sedang berdiri dengan kejelitaan yang sangat luar biasa pada hari itu, sehinggakan Fareez mula berkira-kira bahawa Tiara mampu menandingi kejelitaan semula jadi bekas ketua Elf Hutan, Deana, dan membuatkan mulut Putera Ryan ternganga buat masa yang agak lama serta memukau hadirin yang hadir pada jamuan serta perkahwinan mereka. [UNTUK MEMBACA LEBIH LANJUT, KLIK DI LINK INI:  http://www.penulisan2u.my/2010/06/novel-hikayat-putera-ryan-12/]

Thursday, May 27, 2010

Hikayat Putera Ryan 11: Orang Asing

          “Jeneral Fareez! Ada bot kecil yang sedang memasuki perairan!” jerit salah seorang askar yang sedang berdiri di puncak sebuah menara pemantau. Kelihatan seperti dua orang manusia yang sedang berada di atas sebuah bot tersebut dan masing-masing daripada mereka kelihatan berkelubung.
            “Apa kami harus lancarkan anak panah dari sini? Bukan ke tugas kami adalah untuk mengawal perairan sementara menunggu kedatangan Keluarga Brian dari Toraca Lake?” soal salah seorang anak buah Jeneral Fareez.
            “Jangan… aku rasa mereka tidak berbahaya. Lagipun jumlah mereka hanya ada dua orang! Kita ramai!” balas Jeneral Fareez tenang.  
“Yang di sana! Katakan nama anda dan dari mana anda datang!” soal Jeneral Fareez dari jauh. Namun, jeritannya tidak berbalas. Hnaya bisu yang memanjang dari orange sing itu.
            “Masing-masing! Bersiap sedia dengan senjata!” arah Jeneral Fareez. Sebaik sahaja bot tersebut mendekati perlabuhan, lompat dua orang manusia yang berkelubung itu.
            “Maafkan kami Jeneral Fareez! Kami ada sesuatu yang nak disampaikan pada Yang Mulia! Tolong bawa kami ke sana!” pinta salah seorang dari manusia itu. Dia duduk dengan separuh lututnya mencecah tanah. Hendak membaca yang selanjutnya ? Mari ke :    http://www.penulisan2u.my/2010/05/novel-hikayat-putera-ryan-11/