Pembaca Setia !

Friday, July 16, 2010

Hikayat Putera Ryan 14: Pengakuan Cinta






mari ke: http://www.penulisan2u.my/2010/07/novel-hikayat-putera-ryan-14/
Kelihatan tiga ekor kuda meredah padang rumput yang menghijau. Red Hare dan Black Hare salah satu daripadanya. Putera Ryan, Danish dan Aria merupakan penunggang kuda mereka manakala Tiara menumpang suaminya, Putera Ryan, Deana menumpang Danish manakala Aria berseorangan.
            Wajah masing-masing masih kelihatan sedihnya walaupun peristiwa yang menyebabkan jatuhnya Exathus di tangan Cloudyst sudah tiga hari berlalu. Mereka kini hanya berpakaian seperti rakyat biasa kerana telah menjadi orang buruan. Banyak kawasan takluk Exathus telah jatuh di tangan kecuali beberapa kawasan kuat seperti Greedings, Faurasia, Dewtons, Frazed Tertiory dan Frozenland. Mereka masih bertahan dan sedang menunggu serangan dari tentera gabungan Persiana dan Cloudyst.
            “Kenapa agaknya Efer suruh kita ke Greedings?” soal Deana tiba-tiba. Tiara yang sedang memeluk erat Putera Ryan dari belakang itu menoleh memandang Deana, elf yang memiliki kecantikan yang sangat luar biasa, jika dibandingkan dengan manusia.
            “Antara 5 wilayah yang masih bertahan daripada serangan Cloudyst sekarang ini, Greedingslah yang terkuat sekali! Dalam perkahwinan Putera Ryan, kelima-lima wilayah tersebut hanya menghantar wakil mereka ke sana, jadi tidak perlu risau yang gabenor-gabenor  terlibat dan ditangkap pada peristiwa berdarah hari itu… ” jelas Aria bijak.
            “Aria memang pandailah…” puji Tiara. Namun, tiada balasan yang kedengaran dari Aria. Mungkin dia cemburu melihat kemesraan Putera Ryan dan Tiara. Hanya Putera Ryan dan Puteri Rukia sahaja yang mengetahui bahawa Aria menyimpan perasaan pada Putera Ryan.
            “Berapa jauh lagi jarak Greedings?” soal Putera Ryan dingin. Perasaan sedih masih menyelubungi. Puas dia menangis di pangkuan Tiara semalam, namun tak tertanggung perasaan sedih itu walaupun bebannya sudah berkurangan.
            “1 hari lagi sampailah ke sana, Putera…”
            “Jangan panggil aku putera lagi. Aku ialah Ryan! Tidak lagi memegang gelaran putera! Ingat tu,” marah Ryan tiba-tiba. Anak-anak buahnya itu saling berpandangan antara satu sama lain kemudian ketawa terbahak-bahak kecuali Aria.
            “Kau memang macam budak-budak Ryan!” sindir Aria dingin. Kudanya White Princess yang cantik dan sombong memang saling tak tumpah dengan sikap Aria sekarang. Putera Ryan mencebikkan wajahnya. Dia memang sudah bosan dengan sikap Aria kebelakangan ini, sejak tiga hari lalu. Aria akan mesra dengan orang lain tetapi akan bertukar dingin dengan dirinya dan Tiara. Tiara runsing, namun Putera Ryan tahu sebabnya.
            “Aria! Kenapa ni?” soal Tiara perlahan. Kuda Aria berhenti, selari dengan kehendak Aria sendiri. Dia menoleh dengan sangat perlahan ke arah Tiara. “Aku benci seorang perampas!” Kuda gadis itu kemudian memecut laju meninggalkan mereka terpinga-pingga.
            “Kenapa dengan dia, Ryan?” soal Danish. Namun, soalan Danish tidak berbalas. Putera Ryan sedang termenung jauh sambil membiarkan Red Hare, kuda kesayangannya itu berjalan sendiri.
            “Aku nak kejar dia!” kata Putera Ryan tiba-tiba. “Sayang… pegang abang kuat-kuat! Kita akan kejar Aria!” Tiara menganguk. Dia mengeratkan lagi pelukan di badan suaminya itu. Red Hare akan memecut pada kelajuan maksimumnya.
            “Boleh ke  Ryan kejar perempuan tu?” soal Deana.
            “Ini Red Hare, Deana. Apa-apa pun kuda tu boleh buat,” bengkeng Putera Ryan lagi. Deana terdiam sambil melihat kuda itu dengan penuh taksub. Kalau kuda itu, memang berharga jika dijualnya. Fikiran Deana sememangnya berkaitan dengan wang sahaja. Kalau tidak, manakan dia digelar The Stealer.
            “Kuda awak ni, Black Hare ke?” soal Deana pula.
            “Ya! Mana tahu, ni?” soal Danish sedikit manja selepas Putera Ryan dan Tiara jauh meninggalkan mereka.
            “Saya tahulah! Saya boleh baca fikiran awak tau!” balas Deana lagi.
            “Kalau macam tu, awak teka apa yang sedang saya fikirkan?”
            “Er…” Deana tidak dapat menjawab.
            “Saya tengah fikirkan macam manalah nak tawan hati seorang elf yang begitu jelita sekali di dalam dunia ini,” selamba benar Danish mengungkapkan perkataan itu membuatkan Deana tergamam. Seriuskah lelaki ini?
            “Deana? Kenapa?”
            “Awak bilang apa tadi?”
            “Saya bilang saya tengah fikirkan cara terbaik yang boleh saya manfaatkan untuk tawan hati awak,” Danish tekad untuk meluahkan perasaanya pada hari itu. Wajah Deana lantas bertukar menjadi merah. Pada masa ini, sempat lagi Danish tu berfikir mengenai cinta?
            “Danish, awak serius ke?” soal Deana yang masih lagi tidak percaya dengan apa yang di dengarinya pada hari itu.
             “Serius sayang…” Hampir pengsan Deana dibuatnya yang kemudiannya menimbulkan senyuman nakal di wajah keacak lelaki itu. Bagaimana benda macam ni boleh terjadi? Percintaan antara manusia dan elf? Tak pernah dibuat orang. Cinta larangan, Danish…
            “Maafkan Deana… Danish,” balas Deana perlahan, turut menundukkan wajahnya seperti yang berlaku pada Putera Ryan tadi. Riak wajah Danish masih tenang, walaupun riak wajahnya berubah sedikit. “Deana Elf dan Danish? Manusia. Cinta kita tak boleh bersatu. Danish kena sedar kenyataan ni…”
            “Kenapa tak cuba, Deana? Apakah kerana tidak pernah dibuat orang, kita tak cuba? Deana, saya cintakan awak. Jujur datang dari hati saya! Saya tak pernah jatuh cinta seuumur hidup saya, tapi saya bersyukur kerana berpeluang merasai cinta itu bila bertemu awak, dari kali pertama mata kita bertentang hari itu. Awak jaga saya, sehingga saya sembuh. Saya sanggup buat apa sahaja, hanya untuk awak, Deana,” balas Danish perlahan. Black Hare kudanya itu bergerak perlahan. Danish tidak perlu risau akan terpisah dan ketinggalan dengan rakan-rakannya yang lain kerana dia tahu jalan untuk ke Greedings, seperti Aria juga.
            “Awak… sekurang-kurangnya berikan saya masa untuk mengenali awak. Tak akanlah secepat ini,” pinta Deana yang mula rimas dengan sikap Danish itu. Danish tidak menjawab, sebaliknya kebisuan yang sangat mengjengkelkan melanda pasangan itu.
***
            “Aria, berhenti!” teriak Putera Ryan ketika mengejar Aria dari belakang menggunakan kudanya, Red Hare bersama Tiara. Aria terkesima apabila kudanya, White Princess tiba-tiba berhenti walaupun dia memaksa kuda itu untuk terus berlari. Mereka sedang berada di sebuah ngarai di daerah Greedings, berapa belas batu dari kota Greedings.
            “Kuda itu lebih faham akan perasan awak, Aria!” ujar Putera Ryan menghampiri Aria. Gadis itu masih tidak mahu memandang Putera Ryan. “Dia dapat mendengar isi hati awak! White Princess pun tak sanggup nak lihat awak dalam keadaan bersedih macam ni!”  
            “Awak yang tak faham perasaan saya dan tiak akan pernah faham Ryan!” tempelak Aria marah. Nadanya bertambah tinggi sedikit. Perasaannya kini sedang bergolak kerana Aria sememangnya tidak mahu bersikap sebegitu dengan Putera Ryan, namun apakan daya hatinya yang sakit dengan perkahwinan Putera Ryan dengan Tiaria tak tertanggung dek kemesraan yang dipamerkan oleh pasangan pengantin baru itu.
            “Tak pernah faham awak kata? Apa maksud awak Aria? Tak akanlah saya tak pernah faham perasaan seseorang telah saya anggap sebagai kakak kandung saya sendiri!” balas Putera Ryan tenang.
            “Kau kata yang kau faham perasaan aku? Kau jangan buat aku tergelak, Ryan!” bahasa yang dilontarkan oleh Aria semakin kasar. “Selama ini kau sedar tak yang aku mencintai kau? Selama ini kau sedar tak yang aku merindui untuk menatap wajah kau? Selama ini kau sedar tak yang kau tu memang tuli dan buta. Pernah tak kau dengar suara hati aku? Dan kali terakhir kau hanya cakap kau sayangi aku… tapi hanya sebagai seorang kakak. Hati aku hancur pada saat itu. Kenapa aku harus bersenyum-senyum dan ketawa di hadapan seorang lelaki yang telah menghempas batu di atas hatiku?” teriak Aria teresak-esak meluahkan perasaanya. Tiara tergamam dengan pengakuan Aria itu manakala Putera Ryan hanya diam membisu sambil menundukan wajahnya.
            “Aria… maafkan Ryan!” tutur Putera Ryan perlahan namun Aria mula memaksa kudanya itu untuk berjalan. Namun, White Princess tidak langsung berganjak membuatkan Aria naik berang lalu melompat dari kudanya itu. Malang tidak berbau, Aria tergelincir lalu tubuhnya jatuh ke lurah ngarai tersebut.
            “Aria!” teriak Putera Ryan.
            Aria terjatuh ke ngarai yang setinggi 20 kaki itu. Putera Ryan lantas turun dari kudanya lalu meninjau dari atas, melihat Aria yang sedang mengerang kesakitan. Syukur pada tuhan, Aria tidak apa-apa. Tanpa membuang masa, Putera Ryan terjun ke dalam ngarai itu, dengan berani sambil sempat menjerit.
            “Pergi ke Greedings! Ezry Viour, gabenor kota Greedings akan membantu Ryan dan Aria! Katakan yang kami terperangkap di Greedings Canyon! Ngarai berhantu tu.”
            “Ryan, jangan!” teriak Tiara sambil cuba untuk mencapai tangan Ryan, Namun, jejaka itu sudah terjun terlebih awal ke dasar ngarai yang dalam itu. Jejaka itu mendarat dengan baik di sebelah Aria yang cuba bangkit, namun kesakitan yang melanda dirinya pada waktu itu kelihatan begitu menyeksakan.
            “Awak tak apa-apa, Aria?” soal Putera Ryan di sebelah gadis itu. Kelihatan dahi Putera Ryan berkerut melihat Aria yang sedang mengalirkan air mata dek kesakitan yang sedang di alaminya.
            “Ryan… kaki Aria,” tutur Aria perlahan sambil memegang kakinya itu.
            “Kaki? Kenapa dengan kaki Aria?” soal Putera Ryan sambil merenung kaki gadis itu.
            “Aria dah tak dapat rasa kaki Aria lagi!” teresak-esak Aria menangis. Putera Ryan terkesima dengan apa yang didengarinya. Tanganya perlahan di rayapkan ke arah kaki Aria yang terlindung di sebalik seluar itu. Dengan perlahan, Putera Ryan melipat seluar itu. Sekali lagi kejutan datang menjelma, kaki Aria kini mula kebiruan-biruan, tanda-tanda seseorang itu patah kaki.
            “Aria.. kaki kiri Aria dah patah,” bisik Putera Ryan perlahan. Satu raungan keluar dari mulut gadis itu. Putera Ryan kemudian ditumbuk-tumbuk lemah oleh Aria.
            “Ini semua salah kau, Ryan! Aku tak…”
            Aria tergamam apabila dirinya tiba-tiba dirangkul oleh Putera Ryan.
            “Aria… Ryan ada di sini. Jangan menangis lagi dan Ryan dah tak sangup melihat Aria menangis…”




0 kritikan:

Powered By Blogger